LEGO Mindstorms

LEGO Mindstorms

Žáci z deváté třídy měli možnost vyzkoušet v rámci výuky nové informatiky práci s různými pomůckami pro výuku, jako jsou například brýle pro virtuální realitu od společností Oculus a Meta a stavebnicí LEGO Mindsotrms, díky které mohou sestavit a uvést „k životu“ roboty z „LEGO kostek“ a nikterak se ani neliší od ostatních LEGO stavebnic, které máte určitě také doma. Kromě základních stavebních prvků, balení obsahuje také motory a senzory, takže lze postavit od základních tvarů a modelů až po vskutku zajímavé a sofistikované stroje, které se samy pohybují a rozhodují. Hlavním průvodcem celé výuky se stavebnicí je software od výrobce LEGO EV3 Classroom, kde najdete celou řadu základních projektů a některé pokročilé sestavy, nicméně lze pracovat také čistě jen se svou představivostí a sestavit cokoliv.

Žáci během několika vyučovacích hodin dostali za úkol sestavit roboty z Core Set Models (základní modely) podle návodu. Jedná se jednoduché roboty, na kterých se žáci naučí základní úlohy programování. Nejprve je pokaždé nutné vybrat model robota, který chceme stavět, poté se spustí návod, podle kterého robota složíme, všechny potřebné kabely od senzorů a motorů se spojí s řídící jednotkou a poté připojí k počítači. Jakmile je robot kompletně složen, je možné do řídící jednotky nahrát předem vytvořený nebo upravený program, podle kterého bude robot operovat. Žáci se díky tomu mohli naučit, jak robota rozpohybovat, jak ho ovlivňuje prostředí, které „vnímá“ svými senzory a jak interagovat skrze robota s okolím. Programování vychází z grafického programovacího softwaru Scratch, jednotlivé příkazy tedy spojujeme do sebe jako puzzle a spouštíme je v sekvencích po sobě. Lze také zakomponovat pertinentní podmíněné příkazy a funkce a různě je v rámci celého programu volat.

Všechny znalosti si žáci vyzkoušeli na sestavě Puppy (robopes) z pokročilé kategorie modelů. Byly využity téměř všechny dílky stavebnice včetně motorů a senzorů. Pes by měl měnit nálady, umět si sednout či prosit, štěkat, jíst, drbat se a vrtět se. Tyto nálady a další funkce se mění v závislosti na prostředí, konktrétně interakce mezi senzorem na hlavě robopsa s LEGO kostí a pozice dalších senzorů umístěných na zádech robotického mazlíčka. Pokud je robopes hladový, dá to znát na své náladě a vy mu musíte dát kost, jakmile ji senzor rozpozná, změní se nálada a přepne se na další funkci. Pokud pes sedí, gravitace uvolní páčku a tím se také uvolní tlakový senzor na zádech, díky němuž zase můžeme přivolat jinou funkci nebo ověřit činnost robota. Žáci deváté třidy se k tomuto úkolu náležitě postavili čelem a všem se zprovoznit robota podařilo.

Nyní už jen zbývá naše robo-produkty opět rozložit a umístit dílky náležitě do krabic, kde budou čekat na další budoucí projekty, jejichž důmyslnost bude záviset pouze na představivosti stavitelů. Těšíme se na různé sestavy, které dokáží zaujmout a jsou i užitečné. Využitelnost těchto získaných znalostí nalezneme téměř ve všech odvětví průmyslu včetně IT a proto doufáme, že si z toho žáci odnesli cenné poznatky, které pak později uplatní.