Školní poradenské pracoviště při Základní škole Jinočany
Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) zajišťuje poskytování a koordinaci preventivních, pedagogických a poradenských služeb.
ŠPP bylo ustanoveno 1.9.2016 s cílem prohloubit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči, školskými poradenskými zařízeními a základními školami z oblasti Prahy – západ (Chrášťany, Tachlovice, Rudná, Ořech). ŠPP na ZŠ Jinočany je tvořeno výchovným poradcem a metodikem prevence, kteří úzce spolupracují s třídními učiteli a ostatními pedagogy, jakož i poradenskými zařízeními aj.
Program poradenských služeb:
Poradenské služby jsou zaměřené na:
- Prevenci školní neúspěšnosti, průběžnou péči o žáky s neprospěchem
- Primární prevenci sociálně patologických jevů (práce s třídními kolektivy, agresivita, šikana)
- Výchovné a kariérové poradenství
- Zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšnou integraci těchto dětí
- Vytvoření systému včasného odhalování problémových projevů chování žáků ve škole
- Péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků
- Metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků ve výuce
- Osvětovou činnost pro rodiče
Služby ŠPP zabezpečují:
Mgr. Zuzana Bobeková – školní psycholožka
Kontakt: bobekova@masjihozapad.cz
Konzultační hodiny: 1. a 3. úterý v měsíci do 13:00 hod. (nebo po domluvě)
- Práce s třídními kolektivy
- Adaptační kurzy
- Výchovné a výukové problémy
- Preventivní programy
- Sociální klima ve třídě
Mgr. Milena Koreňová – výchovná a kariérní poradkyně
Kontakty: 775 582 821, korenova@skolajinocany.cz
Konzultační hodiny: pondělí 14:00 – 15:00 h + po domluvě
- Evidence a sledování žáků s poruchami učení a chování, spolupráce s TU
- Práce s nadanými žáky, spolupráce na vypracování IVP
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
- Karierní poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací cestě žáků
- Zajišťuje agendu spojenou s přijímacím řízením žáků na víceletá gymnázia
Mgr. Petra Nykodýmová – metodička prevence
Kontakty: 775 582 821, nykodymova@skolajinocany.cz
Konzultační hodiny: úterý 14:00 – 15:00 h + po domluvě
- Vypracovává a kontroluje realizaci minimálního preventivního programu (MPP) na škole
- Prevence sociálně patologických jevů na škole (šikana, sociálně nežádoucí chování, násilí, vandalismus, …)
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence i jednotliví odborníci)
- Návrh řešení a opatření u žáků s problémovým chováním – spolupráce s rodiči, učiteli, institucemi
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
Kde hledat pomoc při řešení školních problémů
Co mohou dělat rodiče
Rodiče mají největší šanci přispět k řešení školních problémů malých dětí. Je dobré navázat vztah s učitelem – nechovat se k němu ani “podlézavě”, ani přezíravě, nepřistupovat k němu s předsudky, ale hlavně komunikovat. Pokud se problémy netýkají přímo vztahu s třídním učitelem, je vhodné řešit situaci nejprve s ním.
Rodiče starších dětí by si měli uvědomit jediné – škola není středobod světa ani rodinného života. Děti by se měly rozvíjet všemi směry, známky nejsou základ rodinného štěstí. Hlavní je, aby děti byly spokojené, a až dospějí, aby se o sebe uměly adekvátně postarat. Rodiče by neměli do štěstí dětí promítat svá přání, měli by sledovat, co dítě baví, co je mu blízké, a to podpořit.
Co může dělat škola či učitel
Hlavně nepodceňovat problémy dětí, řešit je i tehdy, když mají kořeny jinde než ve škole. Učitel má šanci první si všimnout, že se děje něco podezřelého či negativního, může odhalit už náznaky šikany, má moc pracovat s celou třídou. A jak jinak než: s dětmi a jejich rodiči především mluvit!